divendres, 17 de novembre del 2017

A LA RECERCA DEL TEMPS PERDUT

Lliçó, 5  amb estratègia literària. Infància i felicitat.

      La recerca del temps perdut -aquest començament em duu inevitablement a Proust- és alhora la recerca del temps feliç. He de fer un salt vertiginós i situar-me cap a l'any 1954 quan començo a tenir consciència de les coses en la mesura que un infant pot experimentar vivències que el temps farà material de record.

      A casa érem cinc persones: l'àvia vídua, mare de la meva mare, la mare, el pare, jo i una germana dos anys més petita. Tots ocupàvem una casa senzilla, de planta baixa, amb pati amb safareig i una bomba que ens subministrava l’aigua per a tots els usos i que ens costava grans dosis d’esforç físic per a fer-la perbocar. Tanco els ulls i veig la llengua líquida, amb reflexos de sol, neta i alegre,  sortint de la deu del subsòl. Al bon temps, el pati era aombrat pels pàmpols de dues parres i una figuera i,  en un extrem  del recinte, entortolligant-se a la finestra del dormitori de l’àvia, l’elegant esparreguera que per l’octubre es nevava de floretes blanques delicadíssimes. Guardo també record del bonic espectacle de la roba estesa al llarg dels filats que travessaven el pati, llençols  com bambolines entre les  quals amagàvem les nostres entremaliadures, i,  el paviment de rajoles tosques que envermellien quan l'avia, cap al tard, regava el pati.

     Darrera la tanca posterior de casa s'estenien els camps i partia el camí que menava a can Valero, la masia.
    Em ve també a la memòria “el Puça”, l’escombriaire que recorria amb el seu carro tot el veïnat, alertant-lo amb el so de la trompeta de llautó i apropant el cabàs a les portes per a què hi  vesséssim les deixalles.

    M’agradava, rere la vidriera del menjador de casa, veure ploure a pleret, tornar-ho tot moll i lluent i jugar després amb l’aigua entollada. Fer pastetes, jugar a bales, jugar amb les nines, saltar a corda, recórrer l’asfalt del refugi de la Guerra Civil amb patinet i jugar a fet o a la xarranca. Jo era una mena de carrer fins que no em van engabiar en un primer pis molt lluny dels camps d’alfals, del moresc i de tomaqueres, de la riera, el pati, la sirena de les fàbriques cridant a torn…, de l’esparreguera de la finestra de l’àvia…

    Fins no fa gaire, aquella mare esparreguera es va anar perpetuant al  balcó dels pisos on va anar a raure la família fins el dia que, a falta de les mans i els ulls que la mimaven, va esdevenir un fil rígid i punxent encarcarat en un cordill paret amunt.
Jo l’he servada feta poema, perquè la vull verda i florida en arribar l’octubre. A hores d’ara ja només és meva. S'han aclucat tots els ulls de casa que la van viure.

    De més gran sentia els pares parlar sovint de la dura postguerra, del racionament, de les moltes privacions, del fred,…però jo, que aleshores sentia l’escalf de la família, i bevia els colors, les olors i la llibertat dels meus peus petits, no vaig patir cap trauma, ben al contrari, mirant enrere considero que dins la nostra modèstia, essent nosaltres feliços, el meu món rutllava bé.  


AQUELLA ESPARRAGUERA             
del pati de la iaia Teresina

Mirava l’esparreguera
La taca densa i fosca és l'esparreguera 
i el meus ulls somreien,
tan fina i elegant la veia
omplir-se d’estrelles
blanques de discret perfum.
Amb l’octubre arribava
la breu meravella.

Ara tremolo 
quan tomba setembre
perquè en obrir-se
la nímia poncella
sagnarà la ferida
que porto adormida
i l’enyor de l’àvia
revindrà amb ella.  

Torna l'esparreguera                                  
amb tendres imatges
d’un patí petit 
on màgia hi feia
el sol amb els dits.
D’un brot de la fina 
i tendra enramada,
encara jo en visc.
El present,  és tan altre!
Que distant d’aquella joia 
dels cels aclarits,
de bancals d’userda
i daurats raïms 
on la infància floria!

 Avui, esparreguera,
m’he sentit presonera
altre cop del teu encís,
verda i fina cabellera
enfilada en un cordill.
Perlejada de flors blanques
a l’olor del primer fred,
el meu cor cada any t’espera,
florideta esparreguera,
record d’un pati d’ahir.


Text, poemes i fotografia: Glòria Judal                                                                               


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada